fredag 30. mai 2014

Nesset, Blåfjellet 30.05.2014

Siden det ble litt bedre vær utpå ettermiddagen i dag så bestemte jeg meg for å ta en tur til Blåfjellet. FOr å komme dit så kjører man mot sunndal fra eidsvågen, og et lite stykke etter tovenkrysset så kommer man til et skilt som det står meisalvatnet på. Er ved Brandhol transformatorstasjon. Følg veien helt opp til Meisalvatnet. Der er det god parkering.
Første del av turen går over myr. Så mange steder er det vått. Og man må hoppe mellom steiner for å prøve å holde seg tør på beina. Det ga jeg opp tilslutt. Nesten umulig. Etter noen kilometer så begynner man på litt stigning opp mot fjellryggen. Grei sti å følge der. Når man kommer opp på fjellryggen så er det greiest å følge vardene som er satt opp oppover mot toppen.
Oppe på toppen er det en flott hytte. Inne i hytten finner man turboka og koden. Det er også muligheter for å ordne seg mat der.Og det er benker langs hele veggen inne i hytta. Og i midten er det et ildsted. Skikkelig flott!  De har også bygd et toalett der oppe. Så dette er en skikkelig fin tur. I dag kom tåka, så jeg fikk desverre ikke tatt noen utsiktsbilder. Men fra toppen har man en suveren utsikt.

Nedi lia på vei opp hørte jeg forresten noe som fresa så gale. Og når jeg kikka nærmere etter da så var det en liten søt lemen som lå der og fresa på meg :) Tok noen bilder, men de ble ikke så bra tror jeg. Turde liksom ikke å gå så nærme han, visste ikke hvordan han ville reagere på meg, så jeg gikk bare videre å lot den være i fred. Men søt liten skapning da :)



Video fra turen til Blåfjellet! 


 Stikk ut skiltet er plassert ved parkeringsplassen.

Mange skilt på en påle. Mange turmål man kan gå herfra.

 Det er godt skiltet innover mot fjellsiden. 

 Det er merket med slike pinner, så man finner greit frem. 

 Meisalvatnet! 

 Man må krysse denne elven. Men gikk greit da det 
var godt med steiner å tråkke på.

 Kvendsetvatnet.

 Helt opp til toppen der skal man gå. 

 Flott utsikt allerede her. 

 Flott terreng.

 Fortsatt litt igjen å gå før man kommer uppi ura og mot 
toppen. 

 Steinura. Det er ikke så ille å gå som det kanskje
ser ut som på dette bildet. 

 Turboka og koden er inne i Blånebu som hytta heter. 

 Tåkete utenfor, men fint inne :)

 Ildsted midt i hytta. Bare å koke seg kaffe eller lage
en suppe eller noe. 

Blånebu sett utenfra! Flott hytte! 

Litt tåke kan man si! Ikke mye utsikt akkurat i dag.

 Kart

Kurve

Dette er en skikkelig bra tur. Synd jeg fikk tåke. Men kommer nok til å 
gå en tur til på en finere dag. For må bare få med meg utsikten! 

GOD TUR. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar