søndag 12. juli 2015

Harstadfjellet, Gjemnes 11.07.2015

Da var ferien over for i år, og finværet kom til Nordmøre. Så da bestemte jeg meg for å gå den turen jeg manglet i Gjemnes. Harstadfjellet! Man starter turen øverst i Solsida byggefelt. Rett etter barnehagen tar man til høyre og kjører i enden på den veien. Der er det en fin liten parkeringsplass. Første del av turen er samma ruta som til Astadvatnet, så her får man 2 stikk ut koder i en smekk! Starten går på asfaltvei oppover til pumpehuset. Derfra går det på grusvei til man kommer opp en lang bakke. Der tar man av grusveien og inn på stien til venstre. Så går man på den stien til man kommer frem til Astadvatnet. Endel våte partier her enda. På astadvatnet er det skilta videre mot Harstadfjellet. Videre oppover går turen på god sti. Og det er jevn stiging hele veien. Man får fort utsikt utover. Etter et lite stykke oppover kommer man til Bodils plass. Der er en liten postkasse med en nokså våt bok nedi, om man vil skrive seg inn.
Videre går turen oppover mot fjellryggen. Der jeg gikk kom jeg bort noen bratte partier. Men de kan unngås om man går mer mot venstre før man går siste biten opp. Når man kommer opp på platået er det bare bortover helt til man tilslutt kommer til varden med postkassen. Det er også satt opp en grop/hule som man kan sette seg ned og slappe av i på toppen. Der satt det i dag et ektepar fra Averøya som jeg satte meg ned og tok en prat med. Trivelige folk som også var ivrige på stikk ut turer rundt om i distriktet.
Oppe på toppen har man en suveren utsikt. Man ser både batnfjord, frei, eide, storlandet og masse plasser. Kjempefint!
Jeg syns turen var litt krevende, men det er vel fordi jeg måtte gå litt ut av stien for å unngå de partiene det var snø. Og da ble det litt vel bratt. Måtte krabbe på alle 4 et lite stykke der før jeg kom opp på platået. Så dette er nok ikke den turen jeg tar flere ganger pr år! Men absolutt verd å gå opp for å få med seg den flotte utsikten.
Brukte totalt 4 t og 18 min. Men da satt jeg sikkert en god halvtime på toppen, pluss noen pauser på tur oppover.

Her starter turen

Godt skilta. 

Man møter noen sånne på veien

Her starter stien mot astadvatnet

Over myra

Astadvatnet

Her skal man videre oppover fjellet. 

Oppover her...

Bodils plass. 

Langt opp dit, og lengre enn det skal man

Astadvatnet sett fra turen opp

Oppover går det. 

Endel snø som skal smelte enda

Utsikt mot averøy og meekknoken

Batnfjorden

Platået, 

Varden

Batnfjorden

Utsikt

Meg på toppen

Utsikt

GOD TUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar