mandag 12. mai 2014

Kristiansund, Freikollen 12.05.2014

I dag så ble det en tur på Freikollen siden mannen min ville ut på fototur i det området. Så da pakka jeg fotoutstyr og drikke og dro avgårde. Du kommer på freikollen via flere plasser. Jeg valgte å gå opp fra prestmyra.
Turen går i oppoverbakker absolutt hele veien. Jeg er ikke kjent i området og på dette fjellet, så jeg prøvde bare å finne stier som jeg trodde gikk opp. Starten er ganske grei da, det er oppover slalombakken, og bare det er en prøvelse :)
Nesten oppe på toppen av slalombakken gikk jeg stien som gikk inn i skogen og mot fjellet. Den ruta var utrolig bratt, og til tider veldig vanskelig å gå. Men jeg fikk krabba meg opp og opp helt til jeg kom på toppen. Den veien jeg valgte var bare 1,5 km ca, men det var langt nok når man måtte klatre halve turen. Så jeg håpet det gikk en annen vei ned enn den jeg kom opp.
Vel oppe på toppen så får du en fantastisk utsikt. Du ser alt som er i mils omkrets. Krifast, Kr.sund sentrum, Smøla, Averøya og mange andre steder. Var litt vindfult der i dag, men utsikten var der så jeg var fornøyd. Jeg fant heldigvis en litt bedre vei ned. Så det gikk ganske greit. Var noen partier som var litt bratt den veien også, men kom meg ned like hel. Man går mye på sti/steiner.
Det blir nok en god stund til jeg tar meg opp på denne toppen igjen. For jeg syns det var både slitsomt og litt skummelt på det bratteste. Men fin tur da!


Video fra Freikollen! 


Stien opp begynner ved varmehytta. Grei sti i starten.
 Her har jeg kommet nesten helt opp slalombakken! 
 Gjennom skogen ble det straks litt verre å gå. Men 
jeg kom meg opp. Her ser dere litt av hvordan det ser ut.
 Oppover og oppover i slikt terreng. 
 Nærmer meg toppen, men enda litt igjen.
 Vel oppe så får du denne flotte utsikten! 
 Nyt utsikten. 
 Varden med postkassa. 
 Stikk ut skiltet som man ser nede vel bommen. 
Så vil dere ut på en tur som er litt bratt og krevende, så er dette en fin tur.
Er jo et populært turmål i Kristiansund. 

Kart
 Høydekurve

GOD TUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar