lørdag 10. mai 2014

Gjemnes, Mana (mannen) 10.05.2014

I dag tok jeg turen til Mana (mannen). For å komme dit så tar du av mot Silsetfjellet ca 2 km fra Batnfjordsøra sentrum. Så kjører du den veien helt til enden. Du kommer til en bom litt oppi bakken, og det koster 40 kr. På veien opp passerer du silsethytta og flere andre hytter. Når du kommer i enden av veien, til Indergårdssetra, så er det god plass å parkere.
Turen opp starter på en traktorvei. Etter ca en kilometer så kommer du til en bekk/liten elv som du må krysse. Det går fint siden man kan trå på noen store flate steiner som ligger godt. Så går du videre oppover lia, ikke så god sti, men det er merket med små røde veistikker hele veien. Lia opp til seterhuset er litt bratt, men går fint å gå. Når du passerer seterhuset så kommer du inn på en sti, og den følger du hele veien opp til Mana (mannen)
Vel oppe etter ca 3,2 km så får du en flott utsikt på en fin dag. Du ser Indergårdsnebbå og mange andre fjell. I dag var det litt tåkete, så jeg fikk ikke den helt store utsikten. Men jeg syns det var en fin tur uansett.
På vei opp møtte jeg på flere Orrfugler. Ene hunnen hoppa plutselig opp bare en meter foran meg. Skvatt litt da. Og rett etterpå både så og hørte jeg opptil flere hanner som klukka og styra :)
Terrenget i dag var litt vått, og jeg måtte over steder der det fortsatt lå litt snø. Men tror nok den vil forsvinne i løpet av uken som kommer med rett vær. Dette er en tur som jeg helt sikkert kommer til å ta flere ganger. Jeg må i alle fall en gang til da jeg (eller redigeringssjefen min, Rodney Midtbø) glemte å tømme minnekortet på GoPro'n, så jeg fikk ikke filma helt til topps. Så video fra turen kommer først neste gang jeg tar turen opp.


En liten video fra turen. Ble ikke filmet helt opp til 
toppen siden minnekortet ble fullt, men det var ikke
mye om å gjøre fra toppen! 

Turen er godt skiltet.

  Underlaget den første kilometeren.

Helt opp dit og litt til skal man gå! Så det går oppover
kan man si :)

   
Seterhytta du skal passere på tur opp. 

Postkassa på toppen! 

Utsikten var ikke helt på topp i dag. Men på en klar dag
så blir den nok veldig fin
Utsikt fra toppen av Mana.

Kart!


Kurve.

Så da er det bare å pakke sekken og komme seg ut.
GOD TUR.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar