fredag 6. juni 2014

Nesset, Prestaksla 06.06.2014

Jeg bestemte meg for å ta en fin kveldstur i dag også, siden jeg alikevel skulle i Eidsvågen å handle. Turen starter like bortenfor Nesset Prestegård. Er mulig å parkere for noen biler der.
Turen starter på en bred sti oppover mot skogen. Og det er fin og god sti gjennom hele skogen. Var en god del fluer som fløy rundt meg, men de var ikke så ille plagsomme. Stien er godt merket med blåmalte flekker på mange trær. Så det er ikke vanskelig å finne frem. Etter at man kommer gjennom noen kilometer med granskog så kommer man opp og må g over litt myr og berg et stykke. Når man kommer over myra, så skal man opp på fjellryggen. Litt bratt og gjørmete opp den første biten, men ikke så ille at man må krype :)
Så skråer man bortover og mot toppen. Når man kommer opp så er det bare å følge merkene bort til varden som postkassa står på. Så er det bare å nyte en helt fantastisk utsikt! Jeg syns det var utrolig vakkert å stå der oppe å se innover mot eresfjorden. Helt konge! Så jeg angrer ikke på at jeg tok turen opp dit.
Totalt så er denne turen ifølge min gps 8,5 km. Jeg brukte 1 time og 9 min til toppen, og det er jeg veldig fornøyd med. Opplevde både sol og regn, så ble litt våt. Men det tåles da når man får betalt med den utsikten på toppen!
En helt fantastisk fin tur som jeg anbefaler veldig sterkt å gå! Jeg tror nok jeg må opp igjen en gang til før sesongen er ferdig. For denne turen falt i smak! Håper at mannen min blir bra i foten sin også, så jeg kan ta han med på denne turen! En så flott utsikt må deles!


Video fra turen


 Skilta ser man godt fra hovedveien, så går fint å finne 
frem.

 Slik ser det ut de første hundre meterne.

 Underlaget er sånn et godt stykke gjennom hele granskogen.
Og jammen var det ikke noen trær som sto på halv 8 også.

 Infoskilt om reservatet finner man oppi skogen.

 Gammelt uthus! 

 Det regner i Eidsvåg! 

 Mer åpent terreng her. Sola snart på vei frem igjen.

 Begynt på fjellet, nede der ser man myra man må gå over.
Og flott utsikt allerede her innover mot tjelle.

 Eidsvåg by regn! 

 Etter regn kommer sol, og regnbuen selvfølgelig.

 Turen opp er godt merket med blå stikker eller blå
flekker på trær/steiner.

 Flata bortover mot varden man ser litt av helt i enden.

 Vakker utsikt mot fjord og fjell! 

 Fin liten varde! 

 Postkassa! 

 Hoppende glad for en fin tur! :)

 Fint terreng oppe på fjellet.

 Enda mer utsikt mot Eidsvågen.

Tok et bilde av skogen på vei ned igjen. 

Og tilslutt et bilde av den flotte utsikten mot Eresfjord! 
Vakkert spør du meg! Flott fjord, flotte fjell! 

Kart

Kurve

En tur som gir deg denne utsikten må bare nytes.
GOD TUR! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar