mandag 14. juli 2014

Molde, Skåla 13.07.2014

Siden det var fint vær i dag også så bestemte jeg meg for å ta meg en fjelltur.  Valget ble skåla.  Et fjell som er 1128 moh. Turen starter ved kortgarden. Fra kleive følger man skilt til kortgarden.  Når man kommer dit så kjører man opp veien mot grendehus.  Følger den oppover til man kommer til et kryss. Der står d skilt til bomvei skåla. Følg den veien til du kommer til stikk ut skiltet.
Turen starter på fin sti. Så kommer man til et vått område. Man går over en liten bro og så litt våt sti igjen, før man kommer til skogen. Der følger man bare stien gjennom skogen til man kommer til vannet oppe ved foten av fjella. Det er drikkevann så her kan drikkeflaska fylles.
Videre følger man stien oppover fjellsiden. Den er til tider vanskelig å se. Så kommer man til ura og må klive over steiner.  Man holder da retning mot høyre. Skal være små varder å følge. Men jeg så de ikke alltid
 Men traff rett på stien igjen når jeg kom opp forbi steinura. Når man kommer på stien igjen er det bare å ha retning mot toppen.  Ikke vanskelig å finne :)
Oppe på toppen har man en suveren utsikt over det hele.  Alle fjelltopper i mils omkrets kan sees herfra. Kjempefint!
Dette vil jeg kategorisere til en krevende tur siden det er litt bratt oppover fjellsiden og man må klive langs steiner og ur. Jeg brukte totalt 2,5 time opp. Måtte ha noen pauser i varmen.
Men til tross for klatring og slit så synes jeg turen var verd å gå. Flott opplevelse å stå på toppen.


Stikk ut skiltet står der man skal prøve å finne en plass
å parkere. 

Skogen.. steiner og røtter.

Fin liten foss som kommer ned fra vannet.

Høyt opp dit skal man..

Ur.. Ikke så ikke denne som de store steinene lengre ned

Varden med postkassa.

Mange små varder på toppen og flott utsikt her mot
mange andre fjelltopper.

Utsikt mot Kleive.

Utsikt mot Molde

Vannet er laaaangt der nede...

Flott tur, men krevende å gå.

God tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar