torsdag 29. mai 2014

Fræna, Jendemsfjellet 28.05.2014

Dagens andre tur ble til Jendemsfjellet i Fræna kommune. Dette er en Rød tur på 633 moh. Man finner lett frem til parkeringsplassen, for det er bare å følge skiltene man ser som det står Jendemsfjellet på. Det er plass til mange biler, for det er en veldig stor parkeringsplass.
Turen starter med oppoverbakker med en gang. Noen steder litt brattere enn andre. Men de har festet tau på de værste plassene så du kan holde deg i, så det gikk greit å gå da.
Etter en stund kommer man opp på toppen av den første åsen, og da går stien bortover den og i retning mot fjellet. På de våte partiene har det blitt lagt ut flotte planker, så det er ikke så vanskelig å komme seg tørrskodd frem. Når man kommer bort til fjellet er det jevn stigning hele veien opp. I skogen er det ikke så bratt, men når man kommer ovenfor skogen må man noen steder klatre litt. Men det gikk greit og jeg kom meg opp på toppen tilslutt.
Det var antydet på et skilt i starten at turen tok ca 1 time. Men jeg klarte å bruke 1,5 time. Det var varmt å gå når solen stekte, og svetten rant. Så jeg måtte stoppe mange ganger for å drikke og puste litt. Men man er jo på tur for å nyte, så jeg stresset ikke med å komme meg opp. Siste partiet før toppen er noe ulendt og bratt. Men velger man de rette stedene så kommer man seg greit opp.
Oppe på toppen får man en suveren utsikt over mange kommuner. Aukra, Midsund, Fræna og Molde er i alle fall noe av det man ser. Det er også et skilt oppe på toppen hvor man kan se navnet på alle fjellene man ser rundt seg. I dag så jeg også at hurtigrutene møttes ute på havet.
På vei opp på toppen møtte jeg også en fyr som jeg prata litt med. Han sa at han leste bloggen min, og det er jo kjekt å bli gjenkjent når man går på fjellet og få høre at folk liker det jeg gjør. Morro :)
Så er du litt fjellvant så er det bare å ta en tur på dette flotte fjellet.

Video fra turen :)


Skilt ved parkeringsplassen! 
 Benk som står i starten av turen. 
 Tau for å holde seg i hvis bakkene blir litt bratte. 
 Fine fjøler å gå på der det er våtest. 
 På grunn av at stien har rasa litt ut en plass så har de
merket opp en ny sti å gå. 
 God sti litt før man begynner på den bratteste delen. 
 Toppen der oppe i det fjerne. 
Flott utsikt. Her mot Aukra. 
 Nydelig utsikt og nydelig vær!
 Varden med postkassa på. 
Kart
 Kurve

Dette er en litt krevende tur. Men flott uansett.Populært turmål da.

God Tur. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar