lørdag 21. mai 2016

Bjergje på Vises, Eide kommune 19.05.2016

Startsted
Fra Eide sentrum tar du RV64 retning Vevang og Atlanterhavsvegen. Kjør til Visnes. Parkering på venstre side av vegen i bunnen av bakken i det du kommer til Visnes, nærmere bestemt Linset. Det er en avkjørsel til venstre like etter at riksvegen krysser elva, og her er det vanlig for fjellfolk å parkere.

Dette er en kort og bratt tur. Begynelsen av turen går gjennom fantastisk eventyrskog med høye, rette grantrær og mosedekt skogbunn. Tidvis er skogbunden teppedekket med vakre blomster. Turen gir hjertepumpa noe å jobbe med. Vel oppe på toppen av Bjergje har en fantastisk flott utsikt ut over Visnes, Averøya og ut Kornstadfjorden mot Vevang og Atlanterhavsvegen.

Skilt ved veien

Starter langs en grusvei et lite stykke

Så oppover her

Opp mot skogen

Fin skog

Videre gjennom skogen

God sti

Postkassa

Fin benk å sitte på å nyte en vakker utsikt

Utsikt

Mot averøy

Turen er ca 1,2 km. Og det er bare oppoverbakker. Så hjertet får jobbe ganske bra på denne turen. Men belønningen man får på toppen er verd det. Jeg brukte ca 25 min opp. Måtte stoppe og puste og drikke en god del ganger. Men turen er absolutt verd et besøk!