mandag 10. august 2015

Måsvassbu, Nesset 10.08.2015

Siste turen i dag gikk til Måsvassbu. Vurderte et øyeblikk å gå fra Vistdalen, men butikkdama jeg snakka med sa at det var vått opp der. Så da ble det til at jeg kjørte til Mittet, og tok av mot Dale. Da fulgte jeg asfaltveien helt opp til bommen. 50 kr i bompenger her. Så kjørte jeg videre opp grusveien innover dalen. Man kommer der til en grind som man må åpne og lukke. Og helt i enden av grusveien er parkeringen til Måsvassbu. Litt over 7 km fra hovedveien.
Der starter turen og den går på sti første del som er opp skaret. Slak stigning helt opp. Er endel våte partier, men det er steiner å gå på, og de har vært veldig flinke å legge ut planker også. Så jeg ble ikke våt på denne turen. Når du kommer opp skaret, så flater det ut og så går det litt nedover igjen til måsvassbu. Der det flater ut er stien litt bedre. Så kommer man til en grind, like før hytta. Den må og åpnes og lukkes. Der inne går endel storfe på beite. Men de går det fint å passere.
Når man kommer til hytta, så går man inn porten til hytta og går til trappa på nedsia. Der oppe ved inngangsdøra er postkassa med boka i. Hytta er stor, og det er plass til mange overnattingsgjester der. Trolig en godt besøkt hytte. Var et par personer der som skulle overnatte. En mann som skulle være hele uka, og en dame som skulle være der til i morgen.
Fra hytta er det mange turmuligheter til mange flotte fjellturer. Og vannet der oppe er også veldig fint. Man kan fiske og kose seg lenge her tror jeg.
Turen er på 5 km tur/retur og er en helt grei tur. Masse flott natur! Så er verd et besøk.
Og da har jeg fullført alle turene som Nesset hadde å by på i år! :)

Skilt i starten

Bra med planker å gå på

Greit å gå oppover dalen

fint terreng her

Snart oppe der det flater ut

Her flater det ut

Bra med skilting

Her nærmer man seg hytta og vannet

Postkassa

Utsikt

Utsikt

Vannet

Hyttta

Bildet er tatt da jeg gikk ned igjen. Ser hele
dalen man går opp her. Parkeringa er 
langt der nede. 

GOD TUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar