fredag 15. mai 2015

Melen, Eide 15.05.2015

Siden jeg skulle på skottenvatnet, så ville jeg gå opp på Melen på samme turen. Beskrivelse fra parkering til Skottenvatnet finnes i eget bloginnlegg.
Fra vannet går man på god sti, først svak stigning. Men etter noen hundre meter begynner stigninga å bli bra. Da skal man over Kyrhaugen. Der er det ganske luftig. Man har Skottenvatnet langt der nede på ene siden, og Skavatnet på andre siden. Men det er god sti over Kyrhaugen, og man kan velge mellom å gå på det bratteste eller ta en liten sti som ikke er så luftig om man ønsker.
Så kommer man opp på platået. Man kan nå velge å gå til Sjurvarden og Stemshesten eller til Melen.
Til Melen følger man en liten steinrøys helt til toppen, så der er ikke vanskelig å holde ruta.
Er veldig fin tur. Og man kan også gå den fra Gådalen på Gautvika. Det er ca 5,5 km fra parkering på skytterhuset og opp til Melen. Med noen pauser brukte jeg 1 time og 45 min.


Starten fra Skottenvatnet

Fin sti i starten

Skavatnet

Skottenvatnet

Oppover mot det luftigste partiet 

Her er det luftigst. Men du ser stien på 
høyresida der, så man går ikke helt oppe 
på det bratteste 

Langt der fremme er målet

Fin sti å følge

Følg den steinvarden, helt til topps

Utsikt

Varden med postkassa

Utsikt

Atlanterhavet

Utsikt mot atlanterhavet, osv :)

På vei ned! 

Vil du se og lese om turen fra i fjor, som jeg gikk fra Gådalen, så gå inn her:


GOD TUR


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar