torsdag 9. juni 2016

Lågåsvatnet, Åndal i Gjemnes kommune 09.06.2016

Denne turen starter på Åndal i Gjemnes kommune. Fra bommen på åndal er det 2,4 km til turen starter. Det koster 40 kr med personbil på bommen. Det er godt med parkeringsplass der man skal parkere.
Første km av turen går på skogsvei. Den er helt grei å gå på, men vokser litt små busker og små trør midt i veien, så man må gå litt sikksakk på veien og mellom buskene. Man må også over en bekk, som til tider kan være mye vann i, men i dag gikk det ganske greit.  Når man kommer til der man skal gå på sti, så er det er skilt der som sier det er 500 meter igjen av turen.

Stien går bratt oppover skogen, og den inneholder både stein, gjørme, røtter og trær. Litt vått enkelte steder var det også. Bratta varer ca 300-350 meter før det flater mer ut igjen og man fortsetter opp mot vannet.

Når man kommer opp så får man en suveren utsikt og det er et veldig idyllisk vann. Det er en liten hytte der og et lite naust nede ved vannkanten.
Postkassa finner man mellom 2 store steiner som står der. Så du trenger ikke krysse den bekken som er der om du ikke vil. Syns plasseringa av postkassa var litt dum. For jeg fulgte stien når jeg kom opp, og den gikk nedenfor de 2 store steiene. Og da kom jeg ikke på å kikke etter noen kasse der.

Turen ned igjen syns jeg var verre enn å gå opp bratta. Jeg liker ikke å gå så bratt nedover når det er så mye man kan snuble i. Så man må være skikkelig forsiktig her. Men jeg kom meg nok ned tilslutt.
Turen er totalt 2,5 -2,7 km. Jeg leta litt på toppen etter postkassa så gikk noen meter ekstra. Jeg brukte ca 45 min opp og 30 min ned igjen. Og hadde en snittfart på 4,17 km/h

Dette er nok en tur jeg bare tar en gang i år. Og jeg anbefaler dere om å gå den når det er tørt i terrenget, da jeg tror det vil ble veldig glatt og sleipt i skogen på våte dager.

Starten

Parkering til høyre her

Grei vei i starten

Veien fortsetter

Bekken, jeg gikk på steinene til høyre i bildet

Mer skogsvei

500 meter igjen her, og herfra skal man opp 
bratta i skogen

Skilt og stien

Stien

Oppover går det

Utsikt på vei opp

Mer utsikt

Utsikt

Bekk oppe ved vannet, trenger ikke krysse den

Hytte

Vannet

Postkassa

Sett fra siden

Mellom disse steinene er postkassa

Utsikt

Utsikt

Vannet sett fra når man kommer opp

GOD TUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar