mandag 9. juni 2014

Nesset, Vetafjellet 09.06.2014

I dag ble det en tur til Vetafjellet i Nesset kommune. For å komme dit må man kjøre mot Fosterlågen. Midt mellom Hjelset og Eidsvågen. Det er en bom oppe i veien der, koster 30 kr. Ca 1 km fra bommen så finner man en parkeringsplass på venstre side, og stien til fjellet er på høyre side. Står noen skilt ved veien der stien starter.
Turen går stort sett på sti. Et stykke oppover så skal man over en myr. Turen opp går i jevn stigning hele veien. Noen steder litt flatere å gå da. Det er bare å følge de store stokkene som er satt opp langs hele ruta, så finner man veien til toppen.
Postkassa er plasser på en liten hytte litt før man kommer opp til toppen der masta står. Følg blåmerka pinner. Oppe på toppen har man flott utsikt over det hele. Går man litt forbi masta, så ser man ned på vakre fosterlågen.
Turen opp er ca 2,7 km. Helt grei og fin tur.

Video fra turen

Nede ved hovedveien er dette skiltet.

Bomstajon.

Ved parkeringsplassen ser man dette skiltet.

Oppover i skogen går det langs sti.

Postkassa på den hytta der nede.