fredag 6. juni 2014

Gjemnes, Tortlihøgda 05.06.2014

Siden det var så fint vær i kveld så tenkte jeg at jeg ville gå en tur vi har her i Angvika. Skulle ha gått den for lenge siden, men siden jeg vet at det er så mye våt myr der, så venta jeg til nå når det har vært fint vær en stund.
Turen starter i Angvika, ca 200 meter fra butikken mot Eidsvåg så er det en grusvei som går opp til høyre. Man kjører opp til enden av den veien, og parkerer på lunneplassen der. Så starter man turen derfra.
I starten er det sti, og helt greit å gå. Men så kommer du til myrområdene. Der kan det være veldig vått. Men nå gikk det greit uten å bli så veldig våt. Turen kan gåes som en rundtur, som da blir ca 5 km totalt. Eller man kan velge å gå ned samme vei man gikk opp. Jeg går alltid rundturen, så slipper jeg og gå myra 2 ganger. Ned igjen er det mest sti. Hele turen er merket med røde malingsflekker på trær eller steiner. Så helt greit å finne frem.
Opp til toppen er det ca 3,2 km. Og der oppe får du en fin utsikt ut over angvika og tingvoll. Man ser også Reinsfjellet.
Hvis man ønsker kan man gå videre opp på Storfjellet, men det er ikke stikk ut tur da. Men en fin tur likevel.
Jeg brukte ca 35 min opp i går og det er ny personlig rekord. Fin, men tung tur å gå!


Video fra turen


 Nede ved hovedveien finner man dette skiltet.

 Oppe på lunneplassen står dette skiltet, så ikke 
vanskelig å finne frem. 
 Stien i starten. 

 Godt merket med skilt oppe i lia også.

 Stien går her opp på denne åsen.

 Over myra her skal man,

 Og så enda mer myr...

 Utsikt mot Angvika.

 Reinsfjellet i det fjerne.

 Tingvoll.

 Postkassa! 
Går man på kanten der, så får man fin utsikt.

 Mange kuule tre å se..

Røde merker på trær, for å vise veien! 

Kart

Kurve

Grei tur i mye myr. Ikke den jeg kommer til å gå mest.

GOD TUR.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar