søndag 12. juli 2015

Kvannfjellet, Fræna 12.07.2015

I dag så det ut til å bli en dag med oppholdsvær og litt sol igjen, og da må man benytte anledningen til å ta en fjelltur. Valget i dag falt på Fræna kommune og Kvannfjellet. For å komme dit så kjører man mot Eide i rundkjøringa på Moa. Kjør ca 1 km så ser man et skilt som det står syltesetra på. Fortsett den veien til du kommer til ei grind. Der kan man parkere.
Så går turen derfra på grusvei i litt over 1 km. Så tar man av der man ser et stikkut skilt oppover og inn i skogen. Når man har kommet seg gjennom skogen kommer man snart til der fjellet begynner. Så går man i bra stigning oppover mot første varde. Jeg trodde jeg var fremme der, men det var jeg nok ikke. Fra den første varden går turen videre i en km til bortover mot høyre litt og så oppover i retning den varden du skal til. Men her bortover er det fint å gå, bare slak bakke. Så det er nesten den letteste delen av turen.
Oppe på toppen får man en flott utsikt mot Eide og Elsnesvågen. Utpå kantene er det veldig bratt rett ned, så anbefales ikke å se utenfor for de som har høydeskrekk! :)
Turen er på ca 4,7 km og jeg brukte totalt 3 timer på hele turen. Men jeg parkerte på den første parkeringsplassen, og kjørte ikke til grinda, så jeg fikk vel en liten km ekstra gange.
Kjempefin tur, og fluene var det mange av, men jeg brukte aukan insektsmiddel, og da var de ikke plagsomme for meg. Mange folk møtte jeg også som var på tur i dag. Og en haug med sauer og lam.




Her kan man parkere, eller litt lengre oppe ved grinda

Grusvei i starten

Her starter turen opp mot skogen og fjellet

Skogen

Her kommer man opp fra skogen og skal starte 
på fjellet

Langt der oppe er første varden

Zeta koser seg på tur

Utsikt nedover

Utsikt mot Eide

Videre oppover

Zeta på god vei opp

Ura 

Langt der oppe er målet

Nærmer meg postkassa

Varden med postkasse

Utsikt

Utsikt

Utsikt mot eide

Utsikt mot fræna 

Meg og Zeta er fornøyd med turen

Zeta på toppen av varden! 

Sau og lam


GOD TUR





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar