onsdag 29. juli 2015

Kjerkjeberget, Tingvoll 28.07.2015

En finværsdag som denne må benyttes til en fjelltur, så i dag tok jeg turen til Tingvoll for å gå Kjerkjeberget. Litt etter sentrum om man kommer fra krifastsiden så ser man et skilt oppi bakken som det står Grendahus på, ta av der og følg veien helt frem til du kommer til grendahuset. Der er det veldig god plass å parkere.
Turen starter midt på parkeringsplassen nå. Først går man på sti oppover skogen et lite stykke. Over noen trebroer. Man følger stien rett frem, ikke ta av på en bro som går til høyre.
Så kommer man opp på en grusvei etterhvert. Der går man til venstre bortover, forbi en stor plass hvor det står anleggsmaskiner. Så ser man et merke oppi bakken som viser veien videre.
Så går det videre oppover på traktorvei. Noen plasser litt mer sti og så på traktorvei igjen. Den følger man oppover til du kommer til der veien går mer over i gressmyr. Der går stien videre oppover skogen. Herfra begynner den våte og gjørmete etappen. Man skal videre oppover, og over myrer. Før man tilslutt kommer opp på toppen. Der er det tørt og fint. Turen opp er 3,8 km ca.
På toppen har man en flott utsikt over det hele. Det er også en kobberplate der oppe som man ved hjelp av pilen kan sikte seg inn på fjellene i rundt og finne ut hvilket fjell det er tror jeg.
Fin tur, bortsett fra at det var vått og gjørmete de siste 1500 metrene.

Her starter turen

Oppover her

Fint å gå her

Oppover her er det mye røtter å sånn, men
greit å gå

Så går turen over til sti i skogen

Så kommer den våte myra

Myr hele veien opp

Her er et bilde tatt bakover... myr så langt man