torsdag 10. juli 2014

Fræna, Galten 08.07.2014

Da var sommerferien over for i år. Og jeg kunne ta meg en fjelltur igjen. Da bestemte jeg meg for å gå en tur på Galten. Den finner du rett før/etter tustentunellen. Parkering er mulig flere plasser ved tunellen, eller ved starten.
Man går på god sti hele veien gjennom skogen. Først litt god oppoverbakke til du kommer til masta. Derfra er det jevn stigning helt opp. Når man kommer over skogen, så står det en benk der man kan sette seg ned å nyte litt utsikt på før man går videre.
Den neste plassen man kommer på er klumpen, der er også en postkasse med bok, men ikke noe stikkut post. Videre følger man bare stien videre mot neste varde som er Galten. Tror jeg fikk ca 4 km på min gps måling til posten.
En fin tur. Man kan også herfra gå videre bort til julskarstind og Urdfjellet om man ønsker en lengre tur.
I dag gikk jeg i strålende solskinn, og fikk litt hodepine underveis. Men med en ibux og masse vann så gikk det greit. Men jeg brukte god tid opp, og kom opp på ca 2 timer. Måtte ha mange pauser i varmen.

 Like etter tustentunellen fra moldesia, så finner du
dette skiltet på høyre side av veien. Her starter turen.

Ganske bra sti oppover

 Utsikten fra benken når man kommer ut av skogen.

 Benken, flott sted å ta en pustepause på.

 God sti opp mot toppen

Det er flere varder man passerer. En av de er denne.
Man passerer også en varde med en postkasse på,
det er klumpen, og det er ikke stikk ut.

 Vannet nede ved klumpen.

 Utsikt mot malmefjorden.

En som kosa seg oppe i høyden ganske lenge.

Postkassa!!

 Kart

Kurve

Flott tur på ca 4 km.

GOD TUR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar