torsdag 10. juli 2014

Fræna, Urdfjellet 09.07.2014

Nok en sommerdag og fint til å gå en fjelltur. Sto opp tidlig slik at jeg skulle slippe unna den varmeste tiden på dagen på turen. Starta fra skaret i 11 tia. Da var det allerede ganske varmt. men jeg hadde forberedt meg godt, og laga meg noen flasker med is nederst og fyllte de med vann, på den måten hadde jeg kald drikke hele veien opp.
Denne turen kan gåes 2 veier. Enten via Melsetra som er kortest og brattest, eller fra Malmesetra som er lengst og ikke så bratt. Jeg valgte den korte og bratte.
Turen startet på grusvei i en liten kilometer, før man skulle gå til høyre og over en myr. Der var det ganske vått. Men gikk greit for tørka ganske fort igjen i varmen. Etter noen hundre meter over myra så kommer man inn i skogen. Og da er det oppover og oppover på god sti, endel steiner også da, men greit å gå. Etter litt over 2 km så kommer man oppover tregrensa og da ble det straks litt bedre å gå. Jeg gikk gjennom skogen i strålende sol og gradene nærmet seg vel 25 på det tidspunktet. Så det gikk ganske sakte.
Vel oppe over tregrensa måtte jeg ha 5 min pause. Før jeg gikk videre opp mot ei hytte i ura der. Der er det også fin utsikt, og man kan ta en rast her. Etter den hytta så er det greit å følge veien mot toppen, det er små varder satt opp hele veien til topps, så lett å finne frem. Og før du aner ordet av det var man kommet på toppen. Der kunne jeg nyte en helt fantastisk utsikt. Skikkelig flott!
Hadde en utrolig fin tur, selv om jeg brukte 4 timer på hele turen med pause på toppen. Men i strålende sol og ca 30 varmegrader skal man ikke stresse. Fikk litt brunfarge på kroppen i dag. Men det var egentlig ikke så godt å gå de siste kilometrene ned og til bilen. Det var rett og slett alt for varmt. Men alt i alt, en skikkelig fin tur!

 Skilt på begynnelsen.

 Via Melsetra så kommer man til dette skiltet etter
en stund. Her tar man til høyre opp mot myra og skogen.

 Over denne myra er det ganske vått å gå.

 Denne skogen var varm å gå i i dag. Grei stigning hele
veien.Litt ulendt å gå på steiner å røtter, men gikk greit.

 Fin sti opp mot ura.

 Etter denne hytta følger man vardene mot toppen.

 Nærmer meg toppen

 Flott utsikt mot fræna.

 Utsikt mot molde.

 Postkassa

Selfie!

Kart

Kurve

En fin tur, som krevde litt svette.

GOD TUR!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar